Kerékpárom

Mert kerékpározni jó. Jó?

Egy szösszenet, de sok(k)ból van összerakva

2019. december 10. 16:33 - Graffy

kerek.jpgHogy is van ez?


Az alap elgondolás az volt, hogy ha már sokat kerékpározom és rengeteg történés van minden nap szinte, így néha kiírnám magamból a napi stresszt.

Sajnos elmaradt, hogy időnként leírjam ezeket, most meg átgondolva, akár egyben is le tudom írni.
Persze később változhat, de most ez így lesz.

 

Tehát...

Tehát rengeteg, sőt, egyre több kerékpáros van az utcákon, de ez, a helyett, hogy örömmel töltene el, egyre több stresszt okoz nekem és tuti másoknak is.

A kresz nem ismerése, vagy épp le...rása

Konkrétan a kerékpárosok legalább negyede, nem ismeri a kresz szabályait, vagy nem is foglalkozik  vele. Igen sokszor van balesetveszélyes helyzet ilyenekből. Az alap, hogy nem jelez a kezével ha kanyarodni akar, de akár hírtelen keresztben elmegy előtted jobbról előzve, vagy majd Ő megmutatja és a Te (jobb oldali közlekedésben használt) oldaladon szembe teker veled (biztosan azt hiszi, Angliában van), vagy tekerünk a járdán, a zebrán. És nem, nem mindig a kerékpárosnak van elsőbbsége egy kereszteződésben. Lehetne még folytatni.

A lámpa

Mivel sokszor megyek ebben az időben, a sötétben, lámpa nélkül és persze a lehetőség szerint fényvisszaverő prizma nélkül is közlekedőkkel kezdeném. A piacon, meg sok helyen, pár száz forintért lehet vásárolni az egyszerű lámpákat - hogy legalább észre lehessen venni -, a prizma még olcsóbb. Nem értem miért nem lehet venni, főleg, amikor látom, hogy több száz ezres csodával megy valaki, de erre már nem akar költeni.

Ami külön elszomorít, hogy kisgyerekes anyukák és apukák is így viszik a gyerekeiket, lámpa nélkül.

A kezek használata

Vagy inkább hiánya. Mindenki látta már, hogy elengedett kézzel tekeri valaki a biciklit. De ezt lehet fokozni. Zsebre dugott kézzel, egyik kézben telefont nyomkodva pl. De eddig kettő "csúcs" volt számomra.

Az egyik, hogy este, lámpa nélkül, elengedett kézzel, fülessel zenét hallgatva és közben a telefont nyomkodva közlekedett a hídon, olyan részen, ahol az autók mellett van a kerékpárút, elválasztás nélkül.

A másik szintén zenét hallgatott, egyik kezében a mobilját nyomkodta és közben a másik kezében lévő almából harapdált falatokat. :O

 

Szóval ezek igencsak stresszessé teszik az embert, csak remélni merem, hogy nem csak engem.

 

Elsőre talán ennyi is elég. A következő részben az autósokról írok, mint kerékpáros és mint autós is.

 

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekperom.blog.hu/api/trackback/id/tr515346162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gurigapapa 2019.12.12. 04:49:38

Ezt a bemutatkozást én is írhattam volna (365 napból kb. 300 kerékpáron :-) Abszolút egyetértek veled, engem is dühítenek ezek a dolgok. A teljes közlekedési morál ilyen, ugyanezek megfigyelhetők az autósoknál és a gyalogosoknál is, de ez nem mentség, és nagyon rendet kellene tenni a rendőrségnek a közlekedésben, így is nagyon sokan halnak meg az utakon. És igen, büntessenek minket, kerékpárosokat is, ha nem az előírásoknak megfelelően közlekedünk.

Amúgy a kedvenc esetem az volt, mikor előttem szüttyögött egy hatvanas-hetvenes bácsi egy végtelenül lerobbant kerékpáron, világítás semmi, hátsó csomagtartóra felgumipókozva egy ősrégi tévé, a bácsi telefonált, és az út közepén csálingózott mindenfajta ívekben. Aztán minden jelzés nélkül egyszer csak balra kanyarodott. Jött szemben az autós, szerencsére lassan, megállt, egymásra néztünk, és mindketten nagyon elkezdtünk röhögni :-)

2019.12.12. 06:04:04

444- kommentszekcióban egyik arc azt bizonygatta, hogy márpedig teljesen oké, ha ő Budapest belvárosában tekerve fülessel zenét hallgat, mert hogy az autókban is zenét hallgatnak...

midnight coder 2019.12.12. 06:39:33

Amit én bicikliknél mint közlekedési eszköznél hiányolok, az az index. Most túllépve azon, hogy sokaknál a lámpa sincs meg, az a megoldás hogy a kerékpáros oldalra nyújtott kézzel jelzi a kanyarodási szándékát, egyrészt kényelmetlen és veszélyes, másrészt pont ezért nagyon kevesen csinálják. A mai led-es technológia mellett simán lehetne olyan irányjelzést bevezetni a bicikliken is, mint ami a motorokon van, és ezt a lámpával együtt akár ellenőrizhetné is a rendőr.

Burgermeister 2019.12.12. 06:43:05

@gurigapapa: szintén sokat bringázom, mára már ezek nem érdekelnek, amugy tudják a kreszt, de leszarják

degreen 2019.12.12. 07:22:48

A 10-esen van egy csávó. Hajnalban, kukk sötétben világítás nélkül. Aztán behajt az Árpád-hídra (tilos) és lefoglal egy sávot. Leszar mindent.
Azt nem fogják fel a bringások, hogy körülöttük nincs egy fémlemez, ők puha testűek..... (mielőtt vki elkezdene anyázni, én is szoktam bringázni, sisak, lámpa, karjelzés)

Graffy 2019.12.12. 07:53:44

@gurigapapa: Hát kár, hogy nem láttam. :D

Graffy 2019.12.12. 07:54:20

@Zabalint: Hát nem teljesen ugyan az, hogy autóban, vagy biciklin teszik ezt.

Graffy 2019.12.12. 07:56:42

@midnight coder: az nem rossz ötlet, mintha már láttam volna valami kínai webshopban. Végülis bármit is készítenek. Amire gondolsz, hogy nincs, az is van már tuti. :D

Graffy 2019.12.12. 07:59:55

@Burgermeister: sajnos igen. De mint autót is használó - lesz erről is egy írásom -, elég sűrűn káromkodhatok, a kerékpáros meg örülhet, hogy nem ütöttem el, mert számítottam a hülyeségére.

Graffy 2019.12.12. 08:00:53

@degreen: mint néha autós is, ismerős ez. Nem gondolkodnak, hogy az 1 tonnás kocsim, esetleg keményebb, mint ők. :)

nalazo 2019.12.12. 08:18:01

Az utóbbi évtizedek kerékpáros közlekedése abból a közegből nőtt ki, amit az autók, motorok, tömegközlekedés és gyalogosok teremtettek meg. Ne várjuk hát, hogy a biciklisek szabálykövetőbb magatartást mutassanak annál, mint, amit naponta megtapasztalnak!
A hatóságoknak nagyobb figyelmet kellene szentelniük a közlekedési kihágásoknak, de az egészet tekintve.

halaloszto 2019.12.12. 08:20:23

írjál már magadról kicsit inkább. Te mit teszel, Te hogyan közlekedsz, Te mit tudsz a kreszről.

2019.12.12. 08:40:36

@Zabalint: és igaza is van. Én is fülessel szoktam közlekedni Budapesten, semmi gond ezzel. Szerinted mi a frászt lehet hallani ami érdemi infót ad mondjuk a körúton, folyamatos 90 decibel mellett a közlekedési masszában? A sziréna meg átjön a fülesen is. És igen, ha az atomra szigetelt autóban lehet zenét hallgatva vezetni, akkor bringán sem más tudomány ez, egyszerűen figyelni kell, meg tudni normálisan közlekedni.

Graffy 2019.12.12. 08:42:35

@nalazo: Hát igen. De lehetne picit jobban figyelni magunkra, egymásra, mert holnap is szeretne mindenki közlekedni.

2019.12.12. 08:44:49

@Graffy: egyébként hol közlekedsz, melyik városban? Hozzátenne a dolgokhoz, ha ezt is írnád, Bp meg kisváros meg vidék/falu nagyon különböző sok szempontból.

Graffy 2019.12.12. 08:51:56

@halaloszto: Igyekszem jól közlekedni, de sajnos van amikor én is vétek. Nem is vagyok rá büszke. Főleg, hogy még általános iskolában végeztem KRESZ tanfolyamot, vizsgáztam - még mint úttörő (ehh de öreg vagyok már :) - is belőle 5-ösre. Majd 14 évesen kismotor jogosítványom lett. Később autóra is vizsgáztam. De még így is tudok véteni. Sajnos a kapkodás, a stressz, ami még több stresszt okoz, nekem is létezik. De igyekszem jól csinálni mindent és tanulni a hibáimból.

Graffy 2019.12.12. 08:53:44

@Eugene Horse: én is hallgattam annó zenét kerékpáron, de aztán amikor 2x majdnem elütött egy-egy autós - úgy, hogy ugyan nekem volt elsőbbségem, de ők ezt nem így gondolták -, mert nem hallottam őket, inkább nem használom.

2019.12.12. 08:54:29

@Graffy: mert különben hallottad volna?

Graffy 2019.12.12. 08:55:16

@Eugene Horse: Szegeden. Valóban nem Budapest, de azért azt látom, hogy a pár évvel ezelőttihez képest, minimum dupla a kerékpárosok száma, ami egyre több durva dolgot hozott magával.

2019.12.12. 08:55:23

@Graffy: meg nem kötözködést, de az elsőbbség megadását én szemmel szoktam ellenőrizni, ergo ha látom, hogy közeledik, nem lassít, akkor reagálok. Füllel ellenőrizni az elsőbbségadást az fura.

Graffy 2019.12.12. 08:55:55

@Eugene Horse: igen. Ok ez Szeged, de azért van itt is forgalom.

Graffy 2019.12.12. 08:57:19

@Eugene Horse: Igen, de pl. egy kerékpárúton közlekedsz, majd egy autós úgy gondolja, hogy előtted be akar kanyarodni hírtelen, van az amikor nem veszed olyan gyorsan észre. Pl. ha a kerékpárút úgy megy, hogy közben a házakhoz van bejárat, símán lehet ilyen.

freebirdie 2019.12.12. 09:13:15

Mindenkinek, aki kimegy tekerni az utcára, el kellene olvasni a biciklis kreszt: kerekparosklub.hu/kisokos/kerekparos-kresz
Amúgy, az sem lenne hülyeség, ha vizsgához kötnék (egyszerű teszt kitöltése) a kerékpáros közlekedést, mert sok biciklis nincs képben, meg nem is érdeklik a szabályok. Kb. lesz*rja.

Graffy 2019.12.12. 09:29:06

@freebirdie: igen, kellene és valóban a zöme lesz*rja! :(
Hallottam pár helyről már, hogy jó lenne kötelezővé tenni általános iskolában a KRESZ oktatást és vizsgát. Szerintem símán bele férhetne - akár osztályfőnöki óra keretében - és csak haszna lenne, hiszen mindenki így vagy úgy, de közlekedik.

2019.12.12. 09:33:14

@Graffy: alapvetően persze, tök jó lenne suliban egy fél év Kresz-oktatás mondjuk hetedik-nyolcadik körül, de azért azt lássuk már be, hogy ha a Kresz ismerete semlegesítené a közlekedési kihágásokat, akkor minden autós szabályosan közlekedne, hisz elviekben mindnek van Kresz-vizsgája. Tiszta logika, ugye?

2019.12.12. 09:36:40

@Graffy: azt nem fogod hallani, egészen biztosan :) Szemmel kell a közlekedést követni, nem fülelni a kismillió zajforrást, amiből úgysem tudod kiszűrni az éppen neked lényegest. A bringaútra figyelmetlenül ráhajtó autós az egyik legtipikusabb olyan eset, amit nem fogsz hallani. Defenzív "vezetési" stílus és fokozott figyelem, ez kell. Aki a fülére hagyatkozik a szeme rovására, az bajba kerül.

Graffy 2019.12.12. 09:39:31

@Eugene Horse: Jogos, de... De hátha legalább picit csökkenne az oda nem figyelés. Hátha. A remény hal meg utoljára.

Graffy 2019.12.12. 09:41:10

@Eugene Horse: a kettő kiegészíti egymást. Nyilván nem tudod kiszűrni, de pl. ezért nem komálom az elektromos járműveket - majd lesz erről is írás -, azért nem árt több érzékszervet használnia az embernek. Erre gondoltam inkább.

Tamas Adt Lenhardt 2019.12.12. 10:10:19

a csengőt is megemlíteném, nem csak azért mert kötelező! az, hogy a szívbajt hozzá rám amikor hátulról elhúz melletem egy bicaj csak egy dolog, de az is előfordult, hogy épp olyanom volt hogy a járdán közlekedve kiléptem oldalra és ledarált egy cangás és még neki állt feljebb. dehát én a járdán voltam...

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2019.12.12. 10:13:49

Nem szabálytalan kerékpárosok vannak, hanem szabálytalan közlekedők. Aki ma kerékpározik, azok egy nagy része holnap autóba, motorra ül és ugyanúgy folytatja a dolgot. Aki kerékpárosként letojja a szabályokat, autósként sem sel szabálytisztelő.

erol 2019.12.12. 10:14:48

@Graffy: "ezért nem komálom az elektromos járműveket"
Pedig pont ez az egyik legnagyobb előnyük, hogy csendesek. Attól, hogy az autó hangos nem lesz biztonságosabb a közlekedés, viszont olyan tőle a város mintha folyamatos death metál koncert lenne és ez nem csak kellemetlen, de egészségtelen is (növeli a stresszt, rontja a hallást).

Graffy 2019.12.12. 10:29:54

@Tamas Adt Lenhardt: Hát látom ezt is naponta, hogy nem sokszor használják, de még a szájukat sem, hogy csing-csing. :D
Ahogy a karukkal sem jeleznek kanyarodáskor.

Graffy 2019.12.12. 10:31:53

@Sparhelt: Mindenkiről fogok írni majd, mer van szerencsék kerékpárosként, autósként és gyalogosként is közlekedni.
Igazad van egyébként. Viszont több rossz élményem van kerékpárosként a kerékpárosokkal kapcsolatban, mint a többivel.

Graffy 2019.12.12. 10:33:10

@erol: a legnagyobb előnyük a legnagyobb "hátrányuk" is. Majdnem minden héten van velük kapcsolatban igen veszélyes élményem, ami nem csak a halkságuk miatt van. De majd lesz erről is szösszenet.

2019.12.12. 11:53:19

@Graffy: azért nagyon remélem, hogy ez a blog nem a szokásos bringásgyalázó gagyi gójmotorosok/bringásjogsit mindenkinek típus lesz egy totál laikus, tapasztalatlan de nagyon önérzetes, hétvégén néha kerekezek, de inkább autósként rühellem a bicikliseket szerző tollából. Mert ilyesmiből van bőven, és mind unalmas kurvára.

Graffy 2019.12.12. 12:11:40

@Eugene Horse: nem az lesz és nem is az a célom! Főleg, mert alapértelmezés szerint kerékpárt használok a hétköznapokon, tehát nem magam alatt vágnám a fát.
süti beállítások módosítása